Nič sa vám nechce, ledva sa hýbete a dávno nezvládate to, čo kedysi ľavou zadnou? V hre môže byť aj chronická únava. Túto diagnózu si však nemôžete stanoviť sami.

Lea je basketbalistka a športovkyňa do špiku kostí. Pred dvomi mesiacmi prekonala ochorenie covid-19. „Nemalo ťažký priebeh, no odvtedy sa cítim nesmierne, fakt hrozne unavená. Bolia ma svaly, kĺby, mávam zvýšenú teplotu. Z postele sa ledva vykotúľam. Najviac ma hnevá, že sa zadýcham i pri bežnej chôdzi. Skúsila som si už nastaviť menej náročný tréning, no nevydržala som ani 20 minút. Napadlo mi, či netrpím chorobnou únavou. Moja lekárka vraví, že to nemusí byť chronická únava, len stav po chorobe. Chystá sa mi odobrať krv a čakajú ma aj ďalšie vyšetrenia,“ prezrádza mladá žena.

Musí trvať dlhšie

Postup Leinej lekárky je rozvážny. Únava je typickým sprievodným javom životného tempa mnohých z nás, fázou zotavovania sa po úrazoch či operáciách i bežným sprievodcom človeka v zimných a prvých jarných mesiacoch. Častá je aj po ťažšej chorobe, dokonca aj vtedy, ak má pacient subjektívny pocit, že ju porazil ľahko a bez väčších problémov. Dlhodobejšiu únavu okúsi v živote takmer každý, a hoci je vyčerpávajúca, nemusí prerásť do chronickej formy.

Chronická únava trvá aj viac než 6 mesiacov. Dôležitým kritériom na stanovenie tejto diagnózy je pokles fyzickej aktivity, a to až o 50 percent. Znamená to, že zrazu zvládate len polovicu toho, čo v období pred nástupom sústavnej únavy. Chronická únava môže človeka trápiť sama osebe alebo sa spája s ďalšími problémami. V tomto prípade už ide o chronický únavový syndróm.

Ako ju spoznáte?

Hlavný rozdiel medzi bežnou a chronickou únavou tkvie v tom, že z tej druhej sa nevyspíte. Naopak, aj po nočnom spánku vstávate zničení. Skrátka nejde o obyčajnú únavu, ale o jej ťažkú formu spojenú s hlbokým vyčerpaním, výrazným poklesom výkonnosti a úplnou stratou výdrže. Typické je aj dlhšie obdobie letargie, zhoršená pamäť a koncentrácia. Príznačné sú aj nevysvetliteľné bolesti svalov, kĺbov, hlavy i hrdla, okrem toho zvýšená teplota a často aj zväčšené uzliny v oblasti krku a pazúch.

Spektrum spúšťačov je široké

Príčiny vzniku chronického únavového syndrómu nie sú úplne zrejmé. Za najpravdepodobnejší dôvod sa považuje oslabenie imunitného systému dôsledkom vírusovej infekcie, stresu alebo pôsobenia chemických látok, čo môže viesť k poškodeniu centrálneho nervového systému.

Spúšťačom chronickej únavy môže byť nielen nedostatočný spánok a oddych, ale aj niektoré ochorenia, najmä zápaly prinosových dutín a stredného ucha, zápalové choroby tenkého a hrubého čreva, reumatické ochorenia, zápal štítnej žľazy, tiež lymská borelióza alebo tuberkulóza. K ďalším príčinám patria onkologické diagnózy, anémia, tiež Alzheimerova a Parkinsonova choroba, stavy po mozgovej mŕtvici či roztrúsená skleróza. Príčinou bývajú aj psychiatrické ochorenia, predovšetkým depresívne poruchy. Častejšie sa môže rozvinúť aj po prekonaní ochorenia covid-19.

Koho si vyberá?

Chronicky unavených ľudí pribúda. Môže za to súčasný spôsob života, priveľa stresu a neistoty a, samozrejme, vysoké počty pacientov po prekonaní koronavírusovej infekcie.

Ešte pred dvomi desiatkami rokov sa únavový syndróm spájal hlavne s podnikateľmi a vrcholovými manažérmi. Dnes vieme, že rovnako ohrození sú aj perfekcionisti. Ľudia, ktorých možno nevidíte vo vrcholových pozíciách, no záleží im na každej drobnosti a nepustia z rúk nič, čo nie je hotové na 120 percent. Drú, nemajú čas posedieť si ani oddýchnuť. Je zrejmé, že neustále aktivity a preťaženosť sa niekde odzrkadlia a vyberú si daň. Na spustenie chronickej únavy potom stačí jedna chrípka alebo náročná životná situácia, ktoré ich oberú o zvyšky síl.

Chronickou únavou sú väčšmi ohrozené aj ženy od štyridsať do päťdesiat rokov. Chodia do práce, vychovávajú alebo majú za sebou výchovu detí, starajú sa o rodinu a domácnosť. Neraz, hoci sú práve choré, na péenku nepôjdu. Kto by sa potom postaral o manžela, deti, domácnosť a zastúpil by ich v kancelárii? Nie div, že ich časom zaskočí neznesiteľná únava skombinovaná napríklad s bolesťami chrbtice alebo v krku.

Vedeli ste?

Opatrné by mali byť aj ambiciózne, takzvané dokonalé mladé dievčatá, ktoré majú milión krúžkov, záujmov, kurzov, v škole sú najlepšie a neskôr si vyberajú prestížne univerzity. Aj ony idú na plný plyn, neraz už od útleho detstva, pod dozorom a pre radosť rodičov. Pod tlakom únavy sa zosypú pred poslednou dôležitou skúškou a okolie, paradoxne, nechápe, ako sa to mohlo stať.

Ako sa diagnostikuje?

Skôr než vám lekár potvrdí diagnózu, ktorou je chronická únava, musí vylúčiť iné príčiny, najmä chronické a infekčné ochorenia, nedostatok vitamínov, selénu, zinku, zhubné ochorenia, zlyhávanie orgánov, ale aj alkoholizmus či inú závislosť. Vhodné je podstúpiť aj imunologické vyšetrenie, aby sa vylúčili poruchy imunity.

Možno sa oplatí vedieť, že chronický únavový syndróm časť odborníkov spochybňuje, takže diagnostika a liečba sa neraz končia len odporúčaním, aby chorý navštívil psychológa alebo psychiatra. Aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) ho však uznala a zaradila medzi relevantné diagnózy.

Tento stav zvykne ťažšie akceptovať aj najbližšie okolie chronicky unaveného človeka. Mnohí to berú tak, že dnes sú predsa unavení všetci a neustále, tak prečo by práve jeho únava mala byť vnímaná ako choroba, ktorá si žiada pozornosť a liečbu.

Čo s tým všetkým?

Dôležitá je liečba ochorenia, ktoré mohlo chronickú únavu spustiť – či už je to porucha imunity, alebo chronická, prípadne iná diagnóza, ktorú lekár vyšetreniami odhalil. Vďaka tomu sa po vyliečení môže silná únava úplne vytratiť. Pomôcť môže aj zmena stravovacích návykov. Ideálne je vyhnúť sa ťažkým a vysokokalorickým pokrmom a nahradiť ich ľahkou, pestrou a vyváženou stravou. Odporúča sa jesť často, ale malé porcie. Vhodné sú aj občasné porcie mäsa, ak nie ste vegetariáni. Okrem iného osoží aj konzumácia vnútorností, vajíčok, rýb, cereálií, ovocia, zeleniny a nesmierne dôležitý je pravidelný a dostatočný pitný režim.

Aké sú ďalšie možnosti liečby?

Doprajte si vitamín C. Pri chronickej únave účinne pomáhajú infúzie s vysokodávkovým vitamínom C, pri ktorých do žíl dostanete 7,5 g céčka, čo pri tabletovej forme nie je možné. V tabletkách vie telo vstrebať približne 200 mg tohto vitamínu. Pri vyšších dávkach už týmto spôsobom riskujete hnačky a žalúdočné problémy. Céčko v intravenóznej forme organizmus nepresýti a benefity tejto terapie sú pozoruhodné. Primárne je posilnenie imunitného systému, ktorý dokáže lepšie bojovať proti choroboplodným zárodkom. Vitamín C je nevyhnutný aj pre tvorbu kolagénu. Jeho nedostatok nepriaznivo ovplyvňuje spojivové tkanivo, kožu, chrupavky, kosti, oslabuje cievne steny a spomaľuje hojenie rán.

Vedeli ste?

Infúzna terapia vitamínom C je vhodná aj pri metabolickom syndróme, alergických, reumatických a autoimunitných ochoreniach. Okrem toho aj pri pooperačných stavoch, dlhších ochoreniach, v období rekonvalescencie a vtedy, keď prežívate enormný stres. Očakávaný efekt sa zvyčajne nedostaví po jednej infúzii. Mali by ste ich podstúpiť 3 až 5 v intervaloch stanovených lekárom. Obávate sa obličkových kameňov, o ktorých sa v súvislosti s vysokými dávkami vitamínu C hovorí? Krátkodobá terapia je bezpečná, obzvlášť vtedy, ak pri nej zvýšite príjem tekutín.

Potrebný je aj dostatočný relax, spánok a pohyb. To všetko môže viesť k rýchlejšej rekonvalescencii. Je možné, že vám ako súčasť liečby syndrómu chronickej únavy navrhnú terapeutické sedenia. Neľakajte sa, vhodne zvolená terapia môže výrazne zvýšiť šance na návrat do normálu.

Mnoho ľudí únavu nijako nerieši. Podceňujú ju alebo len nevedia nájsť vhodné východisko a správnu formu pomoci. Ponechávať dlhodobú ťažkú únavu bez riešenia znamená riskovať zhoršenie kvality života, neraz až sociálnu izoláciu, neschopnosť vykonávať svoju prácu, čo môže mať priamy vplyv aj na spoločenský a ekonomicko-sociálny status človeka.

Iné účinné životabudiče

V náročných obdobiach a pri väčšej a dlhšej únave môžu pomôcť aj:

  • Cvikla. Červená repa je bohatá na železo a zdraviu prospešné látky, akými sú vápnik, fosfor, draslík, horčík, selén, meď, betakarotén, kyselina listová a kyselina pantoténová, vitamíny C a E. Nájdete v nej aj vlákninu. To všetko z nej robí mimoriadne prospešnú potravinu, ktorá pomáha srdcovo-cievnemu systému, imunite, má antibiotické a dezinfekčné účinky. Ak pociťujete príšernú únavu, denne si doprajte dve šálky cviklovej šťavy. Pocítite zlepšenie nálady, viac energie a sily. Navyše sa vám môže znížiť do normálu tlak, zlepšiť trávenie, opeknieť pleť, vlasy i nechty. Výborný je aj nápoj z červenej repy, zo zeleru, z jablka a citrónovej šťavy. Suroviny odšťavte a nápoj vypite nalačno.
  • Matcha. Aj tento vysokokvalitný zelený čaj vo forme zeleného prášku je skvelý stimulant. Obsahuje množstvo antioxidantov, pomáha pri spaľovaní tukov, zlepšuje koncentráciu, pamäť a pomôže vám, aby ste sa cítili sviežo počas celého dňa. Jeho pravidelná konzumácia môže zlepšiť hodnoty zlého cholesterolu, zvládanie stresu a má pozitívny vplyv na pamäť a koncentráciu. Z matche si môžete pripraviť čaj, smoothie alebo aj studený macerát. Zelený prášok treba pretrepať alebo vyšľahať špeciálnou metličkou. Čaj nezalievajte vriacou vodou, iba 70-stupňovou, a vypite ho skôr, než vychladne. Postup: Nalejte malé množstvo vody na dve čajové lyžičky prášku a šľahajte metličkou dovtedy, kým sa v zmesi nevytvorí pena. Až potom dolejte zvyšok z 2 dcl vody. Pite ho neochutený alebo si ho vylepšite citrónovou šťavou a medom.
  • Zázvor. Ďalší životabudič si pripravte zo zázvoru a z medu. Potrebujete 2-centimetrový kúsok zázvoru, ktorý zalejete pol litrom horúcej vody, pridáte dve čajové lyžičky medu a štvrť lyžičky kurkumy a kardamómu. Tento nápoj popíjajte teplý.
  • Rozmarín. Pôsobí povzbudivo na krvný obeh, nervovú sústavu, upokojí podráždené tráviace ústrojenstvo a zmierni plynatosť. Na prípravu čaju potrebujete hrsť lístkov a liter vriacej vody. Lúhujte päť až desať minút a pite hlavne v čase, keď vás premáha únava. Pozor! Nepopíjajte ho neustále ani dlho a radšej sa držte návodu.
  • Mäta. Povzbudivý mätový čaj si pripravujte z dvoch lyžíc sušených byliniek, ktoré necháte vo vode lúhovať desať minút. Môžete ho ochutiť lyžicou medu a pár kvapkami citrónovej šťavy. Okrem vzpruhy vám podaruje lepšie trávenie a odoženie nepríjemnú plynatosť.
  • Ženšen. Tento prírodný stimulant vás preberie a dodá antioxidanty. Má pozitívny vplyv na mozog, imunitný systém a žľazy s vnútorným vylučovaním. Zlepšuje pozornosť, prispôsobivosť, pamäť a duševnú výkonnosť. Pomáha aj prekonávať každodenný stres. Užívať ho môžete vo forme kapslí, prášku, roztoku či čaju.
  • Guarana. Ide o červené bobule, ktoré sú plné antioxidantov a kofeínu, ktorý sa často označuje ako guaranín. Na rozdiel od toho v káve, guaranín po konzumácii povzbudzuje postupne. Guarana sa preto radí k prostriedkom, ktoré vás môžu oslobodiť od únavy. Dopriať si ju môžete ako čaj, tablety či prášok.
.