Koniec roka so sebou prináša horšie počasie, menej slnka a krátke dni. To všetko sa odráža na našej nálade. S jeseňou a so zimou sa spája smútok, únava, ale aj depresia. Ako tieto ťaživé emócie zvládnuť? Čo môžete spraviť hneď teraz, aby ste sa cítili lepšie?

Odtiene žltej, červenej, oranžovej a hnedej dominujú jesennej prírode. Hoci sa slnečným dňom nič nevyrovná, pohľad na krásne sfarbené slovenské hory, hoci aj pod zamračenou oblohou, okamžite zlepší náladu. A nie je to náhoda – farby vplývajú na naše prežívanie.

Chlad, ale aj teplé farby

Arteterapeutky Sashe Točíkovej Berkyovej sme sa spýtali, ako konkrétne ovplyvňujú ľudskú psychiku typické jesenné farby a farebné kombinácie. „Všeobecne typicky jesenné farby patria k tým, ktoré svojou energiou povzbudzujú. V odbore zvanom psychológia farieb (je relatívne nový a úzko súvisí s chromoterapiou, teda tzv. terapiou pomocou farieb) patria do spektra tzv. šťastných farieb.“

Možno neviete, no aj v marketingu sa využívajú práve vzhľadom na toto vnímanie. Oranžová sa spája so slnečnými lúčmi. Žltá je energická, spája sa s optimizmom. Červená – neodmysliteľná súčasť Vianoc a vianočných výzdob – zastupuje silné emócie, predovšetkým lásku, vášeň, okrem toho teplo a celkovú vitalitu, no aj hnev a agresivitu. Existujú už mnohé výskumy, ktoré naznačujú, aké podstatné sú farby a ako môžu ovplyvňovať niektoré rozhodnutia,“ vysvetľuje arteterapeutka.

Dánsky recept na šťastie – hygge

Romantická predstava o domove, krbe, pohode s horúcim kakaom a dobrou knihou, zatiaľ čo vonku vystrája fujavica, je dosiahnuteľnejšia, než si myslíte. Dáni vedia, ako si aj z trochy času pre seba vytvoriť kúzelný moment. Za jediným slovom – hygge – skrývajú komplexný pocit útulnosti a vnútorného pokoja. Je o drobných momentoch s rodinou a priateľmi plných radosti a spokojnosti z prítomného okamihu. Čo navodí hygge? Sviečky, éterické oleje, poriadok, dobrá kniha, horúci nápoj, výborný film, obľúbené jedlo. No i farby robia hygge.

Ak netušíte, kde začať pri zútulňovaní vášho domova, skúste to práve farbami. „Majú svoju silu. Odrážajú stav mysle a nálady. Výberom farby oblečenia, doplnkov či dekorácií v domácnosti môžeme svoju náladu cielene ovplyvňovať,“ nabáda Točík Berkyová. Je známe, že v chladnejšom období dokážu pozitívne naladiť práve teplé farby jesene, ako žltá, oranžová, červená. „Menej sa už vie, že podobnú schopnosť má aj ružová či hnedá. Nič nepokazíme ani béžovou či jemnými, pastelovými upokojujúcimi tónmi, ktoré navodzujú pocit bezpečia a oddychu,“ vysvetľuje odborníčka. Pokiaľ sa v jednotlivých izbách svojho bytu či domu necítite dobre, môže to byť aj nevhodne zvolenou farbou stien, koberca či nábytku: „Niektoré farebné kombinácie môžu v podvedomí dráždiť a nabudzovať či, naopak, až priveľmi utlmovať.“

Dobiehanie zmeškaného môže škodiť

Mnohí z nás vnímajú Nový rok a prvé dni po ňom ako príležitosť na opätovný začiatok. Chceme vykročiť s čistým štítom a konečne začať viesť presne ten život, o akom zatiaľ len snívame. Túžime mať dostatok energie, pracovať bez prokrastinácie, zdravo jesť, pravidelne cvičiť, venovať sa svojim blízkym i záľubám… Jednoducho hľadáme svoje dokonalé ja a to staré, aj so starými problémami, by sme najradšej nechali v starom roku.

Arteterapeutka Sasha Točík Berkyová si toto správanie všíma v prípade veľkej časti svojich klientov: „Počas jesene a zimy a momentálne aj vinou pretrvávajúcej covidovej pandémie prichádza mnoho klientov. Je to obdobie, keď sa niektoré témy a problémy vynárajú obzvlášť naliehavo. Podvedome v sebe nesieme tendenciu všetko do konca roka vyriešiť a uzavrieť.“ No zároveň vysvetľuje: „Človek tak ako príroda sama je cyklickou bytosťou. V zimnom období má menej energie – fyzickej aj psychickej. Telo i duša si vyžadujú viac odpočinku, pokoja a regenerácie. Ak sa snažíme toto prirodzené nastavenie silou-mocou prebíjať, môžeme si navodiť celkové vyčerpanie, vyhorenie, nevýkonnosť. Napokon sa z toho rodia a pramenia ďalšie problémy rôzneho charakteru.“

Sezónna afektívna porucha nie je výmysel

Sezónna afektívna porucha sa prejavuje únavou, depresívnymi stavmi a nedostatkom energie. Jej zdrojom je nedostatok slnečného svetla. Príznaky sa začínajú objavovať koncom jesene a trvajú až do jari. Liečbu tu určuje odborník. V ľahších prípadoch sa odporúča fototerapia (vystavovanie intenzívnemu svetlu prostredníctvom špeciálnej lampy), v ťažších prípadoch môže byť zvolená liečba antidepresívami.

Medzi podpornú formu terapie patrí aj arteterapia. Nie je však všemocná. „V akútnych stavoch, teda ak je klient vyčerpaný či ubolený, je správne, aby mu ošetrujúci lekár pomohol prostredníctvom liekov, infúzií či inej liečby, tak aby sa dostal do stabilizovaného stavu a hlavne netrpel. Až vtedy je možné vykonávať terapiu tak, aby mala zmysel. Účinok a potenciál arteterapie, terapie umením, podporuje totiž najmä motivácia klienta a jeho vôľa a prístup k sebareflexii a sebapoznávaniu.“

Liečba umeleckými technikami a vyjadreniami dokáže byť skvelým podporným nástrojom pre ľudí, ktorí sa chcú o sebe dozvedieť viac, ktorí chcú spoznať a chápať vzorce svojho správania – najmä tie, ktoré im škodia. Na základe ich zmeny dokážu napokon obmedziť aj prísun liekov, keďže príčina ich zdravotných ťažkostí sa odstráni. „Je to však veľmi individuálne. Fungovať musí spolupráca medzi klientom, terapeutom a lekárom. Patrí k nej pravidelná komunikácia a zohľadňovanie liečby prispôsobenej klientovmu stavu,“ zdôrazňuje arteterapeutka.

Táto zima môže byť konečne iná

Koniec roka nemusí byť depresívny. Existuje mnoho spôsobov, ako si zlepšiť náladu. Ak sa však nedokážete ráno zobudiť, ak máte pre ponuré myšlienky problém dokonca aj vstať z postele, nečakajte a zverte sa do rúk odborníkov.

Nie každý smútok je hneď depresia

V prípade, že netrpíte vyslovene depresiou, no máte menej energie a cítite sa unavene, skúste do svojich dní zahrnúť aj tieto aktivity:

  • Hýbte sa. Telo po cvičení vyplavuje dopamín a sérotonín – hormóny šťastia.
  • Vyberte sa na prechádzku počas dňa, aj keď len počas obednej pauzy.
  • Dodržujte spánkový režim. Choďte spať a vstávajte v rovnakom čase. Pri vstávaní vám môžu pomôcť mobilné aplikácie alebo športové hodinky, ktoré monitorujú spánok a prebudia vás v správnej fáze spánkového cyklu.
  • Spomaľte. Príroda nám to sama naznačuje. Neusilujte sa dobehnúť celý rok počas posledného mesiaca roka. (Áno, chápeme, kuriérom a pracovníkom internetových obchodov táto rada na konci roka nepomôže…)
  • Menej slnečného žiarenia znamená aj menej vitamínu D zo slnka. V období od októbra až do jari je vhodné suplementovať vitamín D3 v tabletkách alebo kvapkách. Denná dávka predstavuje 1 000 – 2 000 IU. Ideálne je prijímať ho v lipozomálnej forme.
  • Vyskúšajte arómoterapiu. Niekto si byt prevonia olejmi v arómolampách, iní preferujú voňavé sviečky alebo vonné tyčinky.
  • Spravte si doma svoje hygge. Obklopte sa farbami, ktoré vám navodzujú príjemnú atmosféru. Spravte si poriadok, vytvorte si čitateľský kútik so svojimi obľúbenými knihami, upečte si chutný koláč a užívajte si tieto momenty.
  • Vybehnite von s priateľmi. Pandemická situácia sociálnemu životu síce nenahráva, no prechádzka do lesa či lesoparku je bezpečná a dostupná všetkým.
  • Skúste si nájsť nový koníček alebo sa niečo nové naučiť. Na začiatku vám to síce vôbec nepôjde, ale o tom to je – vybočiť zo zaužívaného stereotypu a za odmenu získať novú zručnosť.
.