Už ste si v práci nahlásili termín letnej dovolenky? Pravdepodobne každý z nás sa teší na zaslúžené obdobie voľna, no v návale pracovných povinností a stresu možno prehliadame aj nástup jarnej únavy. Podceňovanie tohto stavu sa nám môže vypomstiť a v niektorých prípadoch vysnívanú dovolenku doslova prekaziť. 

Nie je to výmysel a ani mýtus. Jarná únava skutočne existuje a svojím životným štýlom na ňu reflektovali už aj naši predkovia. Napríklad štyridsaťdňovým pôstom pred Veľkou nocou. Vedeli, že ľudský organizmus je po zime a zimnej strave vyčerpaný, a preto bolo dôležité dopriať mu zaslúženú energiu a odpočinok ? 

Dajte zelenej zelenú 

Zvykli sme si riešiť všetko tu a teraz. Telefonáty, správy, maily, starostlivosť o rodinu, o deti, termíny a do toho ešte stále pretrvávajúca pandémia. Všetko nám dalo poriadne zabrať, a preto by sme mali svoje telo počúvať a priznať si, že sa môže cítiť vyčerpane a unavene. Nie je to hanbou a ani zlyhaním. To najjednoduchšie, čo môžeme pre svoje telo v súčasnosti spraviť, je úprava jedálneho lístka. Lekári aj špecialisti na výživu sa zhodnú v tom, že telo potrebuje po zime doplniť nízku zásobu vitamínov a stopových prvkov. Žiadanými sú makroelementy, teda sodík, draslík, vápnik, magnézium, fosfor, železo, síra, ale aj mikroelementy: zinok, meď, nikel, kobalt, selén, lítium, kremík, jód, bór, fluór a tiež dôležité aminokyseliny. Strava predstavuje najefektívnejší spôsob, ako telu tieto prospešné látky dodať. Do jedálneho lístka by sme mali zaradiť najmä čerstvú sezónnu zeleninu v podobe ľahkých šalátov a ovocie. Vhodné sú tiež klíčky. Obsahujú totiž dostatočné množstvo enzýmov, stopových prvkov a vitamínov. Častejšie by sme si mali servírovať aj listovú zeleninu a za zamyslenie stoja aj bylinky, napríklad valeriána. Tá odbúra stres, naštartuje trávenie a pomôže ľahšie zaspať. 

Zaujímavosťou je, že proti jarnej únave nám účinne pomáha bojovať kyslík. Veď nie nadarmo sa hovorieva, že pobyt na čerstvom vzduchu zlepšuje náladu aj fyzické zdravie. Tak prečo sa na význam kyslíka nepozrieť ešte trochu bližšie? Koncentrácia kyslíka pri jeho inhalovaní kyslíkovými okuliarmi je 95%, zatiaľ čo jeho prítomnosť vo vzduchu predstavuje len 21%. 

Kyslíková terapia má hneď niekoľko blahodarných účinkov na ľudský organizmus. Tu je prehľad niekoľkých z nich:

Oxygenoterapia priaznivo pôsobí na psychiku, posilňuje imunitný systém pri infekciách a celkovom chronickom oslabení organizmu. 
– Je vhodná po náročnej fyzickej či psychickej záťaži
– Zlepšuje stav po prekonaní choroby alebo počas jej akútneho štádia,
– Zvyšuje výkonnosť svalov i mozgu, zlepšuje prekrvenie tkanív a orgánov, priaznivo pôsobí pri celkovej únave a chronickej vyčerpanosti. 
– Znižuje nepriaznivé dôsledky nevhodného životného štýlu. 
– Priaznivo ovplyvňuje liečbu ochorení centrálnej nervovej sústavy, ochorenia pohybového aparátu. 
Spomaľuje proces starnutia buniek 

Dnes je možné objednať sa na kyslíkovú terapiu z pohodlia svojho domova, celý proces trvá len pár klikov. Efekt sa rýchlejšie dostaví v prípade, ak sa rozhodnete súčasne podstúpiť aj intravenózne aplikovanie vitamínu C, ktoré vás doslova nabije týmto vitamínom. Potreba dopĺňania vitamínu C totiž počas zimného obdobia stúpa- podobne ako u vitamínu D, oba tieto vitamíny sú súčasťou nášho fungujúceho imunitného systému. 

Terapia tvorbou

S jarnou únavou je úzko spätý aj ďalší negatívny jav dnešnej doby – rýchlosť. Zabudli sme sa zastaviť a spomaliť. Urobiť pritom denne zopár hlbokých nádychov a výdychov nie je náročné. Je to zároveň ideálna štartovacia pozícia pre akúkoľvek formu meditácie či práce na svojej vnútornej harmónii- s tou vám vie pomôcť napríklad aj terapia umením-arteterapia. Pre koho je tento druh terapie vhodný? Pre všetkých, nemá totiž žiadne kontrindikácie a individuálne stretnutia si šité klientovi na mieru. Nájdite si pár minút pre seba a uvidíte, aké nové možnosti svojho tela a mysle objavíte. Často sú za viacerými zdravotnými problémy totiž: nevyrovnaný životný štýl, chýbajúca energia, preťažovanie sa a nedostatok radosti zo života.  

.