Jar sa už naplno prebúdza, je to obdobie plné rozkvetu a života no môže so sebou priniesť aj jarnú únavu. Dozviete sa, čo za týmto stavom stojí, ale aj ako rozlíšiť alergiu na rôzne trávy a stromy od príznakov koronavírusu. Aké vitamíny si treba dopĺňať, aby sme jej naplno nepodľahli? A prečo vlastne môžeme mať na jar organizmus unavený, na to odpovie internista MUDr. Vladislav Abaffy.

Jar sa vždy pokladala za obdobie nového začiatku a jej začiatok aj za vyvrcholenie nedostatku čerstvej stravy. Už v minulosti naši predkovia pozorovali v tomto období vyššiu únavu a menšiu výkonnosť, spájali s tým aj viacero prísloví. Nedostatok čerstvej stravy so sebou prináša aj nedostatok potrebných prírodných látok. Zvykneme hovoriť o nedostatku vitamínov, ale nie je to len o vitamínoch. V čerstvej strave dopĺňame vo veľkej miere aj minerálne látky a stopové prvky, niektoré z nich získavame len v čerstvej strave.

Aké vitamíny dopĺňať aby sme jej nepodľahli?

Zvykneme hovoriť o bežných minerálnych látkach ako sú sodík, draslík, vápnik, magnézium, fosfor, železo, síra. Nazývame ich makroelementy, lebo naše telo ich potrebuje viac, ale sú aj mikroelementy (stopové prvky), ktorých naše telo potrebuje menej ale nachádzajú sa v našom organizme a sú nevyhnutné pri určitých biochemických reakciách v bunkách. Nedostatok stopových prvkov ako sú zinok, meď, nikel, kobalt, selén, lítium, kremík, jód, bór, fluór v živých organizmoch vyvoláva spomalenie až zastavenie fyziologických procesov a spôsobuje rozličné ochorenia. A veľa z týchto menovaných prvkov sa nachádza v čerstvej strave.

Máme v strave dostatok bielkovín, z ktorých naše telo vyberie potrebné aminokyseliny, aby si z nich vytvorilo vlastné potrebné bielkoviny, no niektoré enzýmy či bielkoviny si jednoducho nevytvorí napr. bez selénu. Naši predkovia to pochopili pozorovaním a odovzdávaním poznatkov z generácie na generáciu. Postupne sa naučili uchovávať potraviny a udržať ich v relatívne čerstvom stave ako napríklad ovocie, alebo ich konzervovali, alebo cielene použili prírodné procesy kvasenia, aby uchovali dostupnosť dôležitých vitamínov a enzýmov čo najdlhšie do jarného obdobia pokiaľ bude dostupná čerstvá strava (kyslá kapusta je najlepším príkladom umenia našich predkov).

,,Jarné obdobie a s tým spojenú jarnú únavu nám pomáha prekonať aj nastavenie našej psychiky, ktorú by sme nemali podceňovať a už vôbec nie z tohto procesu vynechávať. Aj dobrá psychická kondícia nám pomáha prekonať toto obdobie nedostatku pozitívnymi pochodmi počas slnečných dní, ktoré môžeme stráviť v prebúdzajúcej sa prírode. A navyše nám slnečné lúče pomáhajú tvoriť nielen prepotrebný vitamín D, predlžovanie denného svetla pozitívne vplýva aj na hormonálne pochody v organizme.” hovorí internista.

Ako upraviť životný štýl a rytmus v tomto období?

Pite dostatok čistej vody, veľa sa zdržujte vonku v prírode (nevadí že občas zaprší, vtedy majú rozkvitnuté stromy najintenzívnejšiu vôňu) a konzumujte čo najviac čerstvej stravy, hlavne zeleniny a šalátov (naši starí rodičia používali do šalátov aj čerstvo vyrastené bylinky a rastliny, ak máte ešte možnosť spýtajte sa ich ktoré).

,,Neuvažujme v intenciách jednotlivých vitamínov a minerálov, potrebujeme ich všetky, pretože zimné obdobie znížilo a možno aj vyčerpalo viacero z nich a zatiaľ nevieme v organizme zmerať všetky. Dajte aj na intuíciu, ak zrazu dostanete chuť na čerstvú mrkvu, šalát, či cibuľku znamená to, že váš organizmus vám hovorí, čo potrebuje a geneticky aj vie, kde to hľadať.” hovorí intesrnista V. Abaffy. Ak ste prekonali v zime alebo začiatkom jari ochorenie, môžete doplniť vitamín C, pretože jeho spotreba najvýraznejšie stúpa počas choroby. Aj tu je ale vhodné zvážiť formu a spôsob podania. Ale ak budete mať na tanieri ako prílohu veľa čerstvej zeleniny, byliniek, šalátu a môžete jedlo konzumovať na terase či balkóne zaliatej slnkom a pri vôni kvitnúcich kvetov, a dokážete si ten pocit uvedomiť a vychutnať, vaše telo bude mať z toho oveľa väčší prínos ako z uvažovania o tom, ktorý vitamín ešte potrebujete užiť.

S obdobím jari prichádzajú aj alergické reakcie

Alergie sú už sprievodným javom jarného a nielen tohto obdobia, ale jarné sú najvýraznejšie zastúpené. Počet alergikov v populácii narastá, u detí presahuje už tretinu populácie. Otázka alergie sa dostáva aj tam, kde sa ešte pred dvomi desaťročiami vôbec neriešila, ako napríklad v športe (mladí futbalisti a tréning vonku).

Každý alergik je testovaný a vie na čo je alergický, má aj liečbu, niekde stačí sezónna liečba, u niektorých si stav vyžaduje celoročnú liečbu. Dnes sa už peľové správy dajú získať vo všeobecnej podobe z médií, v podrobnejšej forme sa alergici vedia informovať na špecializovaných webových stránkach o mieste a množstve výskytu peľu a vedia upraviť svoju liečbu či urobiť preventívne opatrenia. Prevažná väčšina alergikov je tak už veľmi dobre poučená o svojom ochorení.

,,Dobre fungujúci imunitný systém vie zmierniť prejavy nielen alergie, ale aj sprievodných ochorení ako sú zápaly dýchacích ciest. Nebudeme sa tu zaoberať príčinami alergií a ich liečbou, skôr sa zameriame na to čo môže doplniť a prispieť k efektu liečby,” dodáva MUDr. Vladislav Abaffy zo Súkromného zdravotníckeho centra Hippopkrates.

Štúdie pacientov s alergiami vykonané v poslednom období ukazujú zníženú hladinu vitamínu C u týchto pacientov, kde najčastejšie zastúpené ochorenia sú alergická nádcha, alergický zápal prínosových dutín, polypóza nosa, bronchiálna astma, atopický a iný alergický ekzém a HIT (histamínová intolerancia). Zjednodušene povedané všetky majú spoločné to, že pri nich následkom reakcie organizmu na alergén dochádza k zvýšenému uvoľneniu histamínu, ktorý je zodpovedný za alergické prejavy.Preto je vhodné u alergikov kontrolovať hladinu vitamínu C a pri jeho zníženej hladine vhodne doplniť. Je možné doplniť vitamín C bežne dostupnými tabletkami, tekutou formou alebo infúznou formou.

Alergia alebo Covid-19?

Prevažná väčšina alergikov pozná svoje ochorenie, pozná nastupujúce príznaky alergie a obdobie kedy sa im alergie objavujú v závislosti na výskyte a koncentrácii alergénov v prostredí.

U infekčného ochorenia všeobecne ide o celkové príznaky ako náhla únava, malátnosť, teplota, bolesti svalov, triaška, kašeľ, v niektorých prípadoch aj dušnosť ako pri infekcii koronavírusom.

U alergie nastupuje skôr začervenanie očí, slzenie, sekrécia z nosa, pocit upchatého nosa daný zdurením sliznice nosa a niekedy aj prínosových dutín, pri astme aj kašľom a vykašliavaním, ale čo je dôležité – tieto príznaky reagujú na podanie liekov – antihistaminík.

,,Samotný pacient a jeho blízke okolie tieto príznaky pozná a aj ich očakáva v sezónnom období. Problém je v nás ostatných, aby sme to pochopili a nereagovali na alergikov nevhodným spôsobom práve v tomto období, zvlášť keď aj strach, obavy a neinformovanosť môžu umocňovať naše reakcie.” upozorňuje MUDr. Vladislav Abaffy.

Iná situácia môže byť u novovzniknutej alergie, kedy pacient nevie sprievodné príznaky alergie správne posúdiť pretože nemá s nimi ešte skúsenosti, a sprievodný kašeľ, únavu a ďalšie príznaky môže aj pod tlakom okolia a informácií vyhodnotiť inak a vtedy je potrebné vyšetrenie lekárom.

.