Fajčenie škodí zdraviu, spieva sa v piesni skupiny Vidiek a je to pravda. Jedna vyfajčená cigareta dokáže podľa britských štúdií skrátiť život až o 11 minút. Ťažkí fajčiari, ktorí vyfajčia aj krabičku cigariet denne, tak prídu o tri a pol hodiny. 

Negatíva fajčenia? Preukázateľne vyššie riziko nástupu kardiovaskulárnych, onkologických, kožných a dokonca i duševných ochorení. Fajčenie tiež spomaľuje hojenie rán. Zamýšľať sa nad pozitívnymi účinkami tejto neresti je zbytočné – žiadne neexistujú. A áno, škodí aj príležitostné fajčenie. Je jedno, či si dáte cigaretku ku káve alebo k vínu, ide o škodlivý zlozvyk. 

Skoncovať s fajčením však nie je jednoduché. „Fajčiť som začala v maturitnom ročníku, počas akademického týždňa. Spolužiačka, s ktorou som sa učila, tvrdila, že jej cigareta pomáha odbúrať stres. Zakrátko som denne vyfajčila aj dve krabičky. Trvalo to roky. Postoj k cigaretám zmenilo až tehotenstvo, no po skončení dojčenia som začala fajčiť opäť. Teraz mi krabička vydrží deň, dva. Poslednú cigaretu som zahasila snáď miliónkrát,“ hovorí o svojom zápasení Petra. 

Problém nie je iba nikotín

Nikotín je vysokonávykovou látkou, okrem neho je tiež súčasťou cigarety hotový kokteil ďalších nebezpečných ingrediencií. Možno v nej nájsť arzén, kadmium, oxid uhoľnatý, kyanovodík, decht, ťažké kovy,… Nikotín je však legálne dostupnou drogou, ktorej podľahli ľudia na celom svete. Je jedno, či sa do tela dostáva pri fajčení cigarety, šňupaním alebo žuvaním. Rovnako ako cigareta plná jedov, ani nikotín nemá blahodarné účinky na náš organizmus. Naopak, štátne kasy stoja ochorenia spôsobené fajčením milióny eur. Paradoxom je, že milióny do rozpočtov vďaka predaju tabakových výrobkov aj prúdia. Ide o začarovaný kruh. Pretrhnúť ho je ťažké. „Fajčiť som neprestala, no snažím sa minimalizovať dopady na svoj organizmus. Aktívne športujem, upravila som stravu, vyhýbam sa stresu a pravidelne si doprajem intravenózne podávanie vitamínu C,“ pokračuje Petra. 

Robí dobre, fajčiarom totiž preukázateľne chýba práve kyselina askorbová, teda vitamín C. Ide o významný antioxidant, ktorý chráni bunky ľudského tela pred voľnými radikálmi. „Fajčiari by sa mali pravidelne zaujímať o množstvo vitamínu C vo svojom tele. Doplniť ho bežnou stravou je nemožné. A to platí aj pre nefajčiara. Optimálne množstvo vitamínu C v organizme je podľa Nemeckej spoločnosti pre výživu približne 1,2 mg/dcl krvi. Minimum pre udržanie zdravia je 0,9. U fajčiarov je táto úroveň preukázateľne nižšia. Infúzne podanie vitamínu C umožňuje rýchle doplnenie vitamínu a prístup k vitamínu každej bunke organizmu tým, že na prechodnú dobu vytvorí jeho nadbytok v organizme,“ hovorí MUDr. Vladislav Abaffy zo Súkromného zdravotníckeho centra Hippokrates. 

C-éčko dopĺňajte, ak intenzívne športujete

Podobne sú však na tom aj aktívni a vrcholoví športovci. Vitamín C im v dôsledku zvýšenej fyzickej záťaže jednoducho chýba. Prečo? Do nášho tela sa  v tomto prípade dostáva vyšší podiel kyslíka, čo má za následok zvýšený výskyt voľných radikálov. Vitamín C, ktorý je v tele prítomný, je tak nasadený na ich odbúravanie, a preto jeho množstvo klesá. Akcia vyvoláva reakciu a spotrebovaný vitamín C už nemôže plnohodnotne prispievať ku rekonvalescencii svalov po náročnom tréningu alebo výkone. Preto je dôležité myslieť na jeho pravidelné dopĺňanie.  

Roman je fanúšikom behu, najmä maratónu. Pravidelne sa zúčastňuje toho v Košiciach aj v Bratislave. „Vždy som trénoval poctivo a svedomito, no po dobehnutí do cieľa a ešte niekoľko dní potom som sa cítil veľmi slabo. Zakaždým som si spomenul na Peržana, ktorý v známom príbehu umrel od vyčerpania. Našťastie, objavil som čaro vitamínu C. Rekonvalescencia je vďaka nemu oveľa rýchlejšia. Svaly sa skôr zotavia, do tela sa mi vráti energia už pár hodín po podaní infúzie. Skvelé je, že to trvá len pár desiatok minút a efekt je zaručený.“ 

Intravenózne podávanie vitamínu C však nie je pre každého, dôležité je absolvovať odber krvi na posúdenie všetkých relevantných parametrov, v hľadáčiku je najmä hladina železa, kreatinínu a ferritínu. Ak niektorá z hodnôt nie je vyhovujúca, podanie vitamínu C touto formou nie je možné. Kontraindikáciou je tiež precitlivenosť na kyselinu askorbovú, ochorenia obličiek, predispozícia na obličkové kamene, vysoký neliečený krvný tlak. 

Tip na záver

Chcete vedieť o vitamíne C ešte viac? Vypočujte si podcast ZDRAVÉ REČI. 

.
E-BOOK 7 NAJČASTEJŠÍCH PRÍČIN BOLESTI CHRBTAa tipy ako ich zmierniť

Stiahnite si e‑book a čerpajte z množstva rád, osvedčených tipov a odporúčaní lekárov.