Migrénu môže vyvolať stres, únava, zmena počasia, ale aj pokrm, ktorý vášmu telu nevyhovuje. Ak proti nej chcete bojovať „diétou“ – alebo skôr vhodnou stravou –, zoznámte sa s potravinami, o ktorých možno smelo vyhlásiť, že migrenikom dokážu spôsobiť problémy. Ktoré to sú?

V prvej časti článku sme hovorili o potravinách a koreninách, ktoré vedia ataky migrény čiastočne alebo aj dlhodobo eliminovať. Tento zoznam vymenúva 6 obľúbených lahôdok, ktorých sa pri opakovaných migrénach oplatí zriecť.

1. Ázijská kuchyňa a glutaman

Kto by nemiloval čínske jedlo, ich ostrokyslú polievku, kung-pao či sladkokyslé omáčky? Za gurmánsky zážitok môžete zaplatiť krutými bolesťami hlavy. Príčinou sú dusičnany a siričitany, ktoré zvyšujú prietok krvi do mozgu.

V čínskych jedlách, obzvlášť pokiaľ sú z prevádzok rýchleho občerstvenia, je častý aj prebytok glutamanu sodného. Buď sa do jedál pridáva, alebo je v malom množstve ich prirodzenou súčasťou (nachádza sa v mäse, rybách, hubách, vo vlašských orechoch…). Problémový je však skôr umelo pridávaný glutaman.

Ide o kryštalický bezfarebný prášok na zvýraznenie chuti jedla. Podobne ako soľ obsahuje sodík, hoci v menšom množstve. Výskumy, ktoré iniciovala Svetová zdravotnícka organizácia, na glutamane nič škodlivé nenašli. Zo skúseností mnohých ľudí však vyplýva, že toto umelo vyrábané dochucovadlo spôsobuje problémy. Súvisia pravdepodobne s jeho ťažkým odbúravaním z organizmu. Polhodinu až hodinu po jeho konzumácii sa môžu ohlásiť bolesti brucha či hlavy, potenie, tuhnutie svalstva alebo návaly tepla, pričom spomínané príznaky môžu pretrvávať aj tri hodiny. Množstvo ľudí nemá s glutamanom vôbec nijaké problémy.

Čo robiť?

Ak pociťujete po konzumácii jedál, ktoré obsahujú vyššie množstvo glutamanu, zdravotné problémy, snažte sa obmedziť ich príjem na čo najmenšiu mieru. Vyhýbajte sa aj sójovým omáčkam a instantným polievkam. Glutaman však môže spôsobiť ťažkosti aj ľuďom, ktorých migréna ani iné ochorenia netrápia – dokáže totiž otupiť chuťové poháriky. Z dlhodobého hľadiska sa to prejavuje tým, že človeku prestáva vyhovovať prirodzená chuť bežných pokrmov. Pri stolovaní neustále siaha po soli a ďalších dochucovadlách, čím si už môže spôsobiť zdravotné problémy, napríklad so štítnou žľazou či s trávením.

2. Tyramín, zrelé syry a iné

Pri migréne sa neodporúčajú ani zrelé syry. Napríklad gorgonzola, čedar, camembert… Tieto druhy obsahujú látku, ktorá sa nazýva tyramín a radí sa medzi časté spúšťače záchvatov. Vo väčšom množstve sa vyskytuje aj v ďalších dlhodobo skladovaných potravinách.

Tyramín je aminokyselina. Väčšinou býva strávený bez problémov. Ak však má organizmus nedostatok monoaminooxidázy, ktorá sa stará o jeho odbúravanie, môže nastať problém. Ten sa neraz objaví aj pri užívaní inhibítorov tohto enzýmu, ktorými môžu byť najmä niektoré antidepresíva. Ak tieto lieky skombinujete s potravinou s obsahom tyramínu, následkom môže byť naozaj výrazná bolesť hlavy. Prvýkrát to opísal britský lekárnik, ktorý si všimol, že jeho manželka užívajúca lieky patriace do skupiny inhibítorov enzýmu potrebného na odbúravanie tyramínu mala po konzumácii syra bolesti hlavy. Nespôsobujú ich však všetky druhy syrov. Ak trpíte migrénami a syrov sa neviete vzdať, preferujte iné druhy, tzv. čerstvé, napríklad mozzarellu alebo ricottu. Pre migrenikov sú úplne neškodné.

Kde všade sa vyskytuje?

Medzi potraviny bohaté na tyramín patria všetky kvasené pokrmy, tiež konzervované, nakladané, zrejúce, marinované a prezreté.

Potraviny s vyšším obsahom tyramínu:

  • Údeniny, najmä salámy, ďalej párky, hamburgerové mäso
  • Údené ryby
  • Mliečne produkty: jogurty, kyslá smotana
  • Produkty s kvasnicami a droždím: pečivo
  • Orechy, hlavne arašidy
  • Niektoré pokrmy zo sóje: miso, tempeh, tofu
  • Strukoviny
  • Rôzne omáčky a ochucovadlá: sójová, teriyaki, ustricová, masox a bujóny
  • Kvasené produkty: kyslá kapusta, kyslé uhorky, kimči
  • Niektoré ovocie a zelenina: prezreté aj sušené ovocie, banány, ananás, maliny, víno, figy, slivky, kokos, pomaranče, citróny, avokádo, baklažán, paradajky
  • Čokoláda
  • Alkoholické nápoje

Ako znížiť jeho príjem?

Jedzte len čerstvé potraviny, vyhnite sa kvaseným a starším potravinám. Mäso kupujte čerstvé a to, čo nespotrebujete, zmrazte hneď v deň nákupu. Nenechávajte jedlo ležať pri izbovej teplote, uchovávajte všetko v chladničke a spotrebujte maximálne do druhého dňa.

Ak podozrievate tyramín zo záchvatov migrén, nasaďte si diétu s jeho vylúčením. Platí tu rovnaké pravidlo ako pri histamínovej diéte. Na začiatku všetko nevhodné vyraďte, neskôr niektoré potraviny začnite pomaly konzumovať a sledujte reakcie svojho tela. V skupine pokrmov s obsahom tyramínu sa totiž nachádzajú aj zdravé pokrmy. Navyše dlhodobý nedostatok tyramínu neprospieva štítnej žľaze a môže spôsobiť množstvo nepríjemných príznakov, napríklad metabolické či depresívne poruchy a poruchy pamäti.

3. Opatrne s kávou

Kávu väčšinou vnímame ako liek na bolesť hlavy. Ak trpíte migrénami, buďte voči tejto kombinácii zdravo skeptickí. I kofeín patrí medzi spúšťače migrény. Za rizikové sa považuje pitie troch a viac šálok kávy denne, a to preto, že kofeín pôsobí na mozgové receptory, ktoré vyvolávajú záchvaty. Pozor však aj na opačný prípad: ak si ráno nestihnete dať svoju rituálnu šálku kávy, telo môže taktiež zareagovať bolesťami hlavy. Uľaví sa vám práve po prvej kávičke.

4. Zmrzlina a iné mrazené pochúťky

Nemusia byť pravou príčinou bolestí – problém tkvie skôr v teplote. Ak je telo rozhorúčené a ľadové pochúťky zjete prirýchlo, výsledkom môže byť prudká bolesť hlavy. Býva skôr krátka, pominie obvykle do minúty, avšak nie u migrenikov. V ich prípade dokáže pretrvávať omnoho dlhšie. Prevenciou je pochutnávať si na zmrzline pomaly a jesť by ste ju mali, keď je mierne roztopená.

5. Víno je zrejme mýtus

Ak vám diagnostikujú migrénu, zrejme dostanete radu preventívne zabudnúť na červené víno. Považuje sa za najhorší spúšťač migrenóznych stavov, pretože sa v ňom nachádza tyramín. V kombinácii s alkoholom, ktorý aj sám zvyšuje prítok krvi do mozgu, je účinok tyramínu ešte intenzívnejší.

Existujú však štúdie, ktoré toto tvrdenie vyvracajú a zbavujú červené víno zodpovednosti za migrény. Otvorenou zostáva otázka, či problémy nespôsobujú skôr určité druhy červeného vína. Rozdiel je aj v tom, či vypijete pohár alebo celú fľašu.

Možno tiež raz zistíte, že nie je víno ako víno…

Svoju skúsenosť má aj Andrea, žena, ktorá bojuje s migrénou viac ako 20 rokov: „Mala som rada červené víno. Dávala som si iba pohár a len príležitostne. Keď sa mi objavili migrény a dočítala som sa, že červené víno môže byť ich príčinou, prestala som ho piť úplne. Migrén som sa však nezbavila. Akurát raz sa stalo, že po práci sme si šli posedieť a kolegovia doniesli červené víno. Nechcela som byť za trápnu – hanbila som sa priznať migrénu, lebo u nás v práci si mnohí myslia, že táto diagnóza je výmysel. Tak som si dala, dokonca dva poháre. Išla som do toho s rizikom, že na druhý deň za to škaredo zaplatím. Ale ráno mi nič nebolo!“

Andrei to nedalo pokoj. „Myslela som si, že to bola náhoda. Preto som ešte raz skúsila tú istú značku. Dala som si znova dva poháre a ráno znova nič. Tak som si povedala, že keď príde nejaká oslava, iniciatívne prinesiem overenú značku a všetko bude v poriadku.“

Ale pozor! Migrenici by mali k alkoholu pristupovať vždy maximálne obozretne. Ich diagnóza má svoj vývoj a časom sa mení. Migréna sa môže objaviť aj po pohári overeného vína alebo po jednom malom pive.

6. Otázna čokoláda

Mnohí ľudia s migrénou priznávajú, že pred záchvatom ich prekvapí výrazná chuť na sladké. Niektorí ju zaháňajú čokoládou. Zrejme aj preto sa táto delikatesa dostala na zoznam spúšťačov šialenej bolesti hlavy.

Aj čokoláda obsahuje pre migrenikov nevhodný tyramín, no zdá sa, že by sa pri nej nemalo paušalizovať. Potvrdili to už viaceré výskumy. Niektoré jej dokonca pripisujú schopnosť predchádzať záchvatom. Napriek tomu buďte pre istotu opatrní a s konzumáciou to radšej nepreháňajte. Ak si doprajete čokoládu, vyberte si kvalitu, dajte si len pár kúskov a odsledujte reakcie svojho tela, nech s istotou viete, že vo vašom prípade nie je pôvodcom nepríjemných bolestí.

Ako si preveríte, či sú na vine potraviny?

Ak sa rozhodnete bojovať proti migréne „diétou“, nevynechávajte žiadne z hlavných jedál. Naopak, jedzte pravidelne a popritom pedantne sledujte, či a kedy sa migréna objaví. Spúšťačom môže byť vyčerpanie či stres, ale i pokrm, ktorý vášmu telu „nesadol“. Aby ste zodpovedne vylúčili skutočné rizikové faktory, zapisujte si, čo ste cez deň zjedli. Ak príde atak migrény, pozrite sa, po ktorých jedlách sa to stalo. Žiaľ, aby sa potravina potvrdila ako spúšťací faktor, musí vás neznesiteľná bolesť hlavy vytrápiť viackrát. Jednorazové zdanie súvislosti môže byť náhoda a nemusí svedčiť o tom, že na vine je podozrivá potravina. Zbytočne sa ukrátite o obľúbené jedlo či maškrtu.

.